W ostatnich latach nasila się zjawisko porzucania odpadów w pomieszczeniach i na posesjach osób prywatnych. Często odbywa się to za zgodą właściciela obiektu, który godzi się za odpłatnością przechować u siebie odpady przez krótki okres czasu. W praktyce umowę podpisuje powołana doraźnie firma, współpracująca nieoficjalnie z nieuczciwym podmiotem, zajmującym się gospodarką odpadami. W krótkim czasie na teren nieświadomego właściciela posesji przywożone bywa kilkaset ton niebezpiecznych odpadów, których prawidłowa utylizacja kosztuje setki tysięcy złotych.
Po kilku miesiącach firma, która prowadziła transakcję znika, a miejscowy wójt, burmistrz lub prezydent nakłada na właściciela terenu, na którym składowane są odpady obowiązek ich usunięcia, co wiąże się kosztami ich utylizacji. W sytuacji, gdy majątek właściciela posesji nie jest wystarczający na pokrycie kosztów przeróbki odpadów, resztę kosztów ponosi gmina.
Tego typu sytuacje prowadzą do katastrofy finansowej wprowadzonych w błąd osób i problemów dla całej lokalnej społeczności, gdyż duża ilość porzuconych odpadów stanowi uciążliwość dla mieszkańców i zagrożenie dla środowiska.
Inspekcja Ochrony Środowiska ostrzega właścicieli budynków i posesji przed wyrażaniem zgody na użyczanie terenu w celu magazynowania tam odpadów. Tym bardziej niedopuszczalne jest zakopywanie odpadów. Należy pamiętać, że przyjmując na swój teren odpady bierzemy na siebie olbrzymi koszt ich utylizacji, o który wzbogaciła się zorganizowana grupa przestępcza. Przez taką niefrasobliwość możemy stracić cały dorobek swojego życia.
Źródło: Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie z 15.12.2018 r.
Przypominamy:
Niezanieczyszczona gleba i inne materiały występujące w stanie naturalnym, wydobyte w trakcie robót budowlanych, nie zalicza się do odpadów pod warunkiem, że materiał ten zostanie wykorzystany do celów budowlanych w stanie naturalnym na terenie, na którym został wydobyty. Każdy inny rodzaj mas ziemnych należy traktować jako odpad.
Pamiętajmy:
Na właścicielu terenu ciąży obowiązek precyzyjnego ustalenia, jakie konkretnie odpady przywożone są na jego nieruchomość i w jakiej ilości. Okoliczności te winny zostać potwierdzone odpowiednimi dokumentami (np. umowa, karta przekazania odpadu), które powinna posiadać osoba przywożąca masy ziemne.
Maksymalna dopuszczalna ilość odpadów do przyjęcia to 0,2 Mg/m2 powierzchni, tj. 200 kg na każdy metr kwadratowy gruntu.
Przyjęcie na swój grunt mas ziemnych wbrew powyższym zasadom będzie skutkowało wszczęciem postępowania administracyjnego na podstawie z art. 26 ust. 2 ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 992 z późn. zm.), który mówi, że wójt, w drodze decyzji wydanej z urzędu, nakazuje posiadaczowi odpadów usunięcie ich z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania.