Co zrobić, żeby codzienne korzystanie ze środowiska nie było oddziaływaniem negatywnym? Myśl globalnie, działaj lokalnie – to hasło znanej kampanii jest i tutaj aktualne. W projekcie „Termoaktywni” Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki przybliży dobre i złe praktyki oddziałujących na środowisko rozwiązań termomodernizacyjnych i jakie są źródła dodatkowej niepotrzebnej emisji szkodliwych substancji do powietrza. Zapraszamy na stoiska edukacyjne podczas gminnych wydarzeń: 24 sierpnia 2019 r. na dożynki gminne w Woli Zachariaszowskiej oraz 8 września 2019 r. do Zielonek na Powiatowy Przegląd Orkiestr Dętych. Tuż po wakacjach edukatorzy ruszą do szkół.
Projekt „Termoaktywni: realizowany jest we współpracy z kołami naukowymi AGH, wsparciu finansowym WFOŚiGW w Krakowie oraz gmin: Zielonki, Michałowice, Igołomia-Wawrzeńczyce, Mszana Dolna i Wielka Wieś.
Czy Ty, mieszkańcu gminy Zielonki, korzystasz ze środowiska? Pewnie myślisz, że w bardzo ograniczony sposób, bo tylko oddychasz, a zanieczyszczenia produkują źli ludzie, którzy spalają odpady w starych kotłach centralnego ogrzewania. Niewątpliwie istotnym źródłem tzw. niskiej emisji są kotły na paliwa stałe. Liczne kampanie edukacyjne zachęcają do rozpalania od góry, które powoduje ograniczenie ilości zanieczyszczeń. Ekologiczne korzystanie z takich urządzeń wymaga również, aby w okresie grzewczym pracowały one w sposób ciągły. Popularne poranne wygaszanie kotłów i ponowne popołudniowe rozpalanie stanowi istotne źródło emisji, a jednocześnie nie przyczynia się do uzyskania realnych oszczędności w zużyciu paliwa. Ciepło utracone przez budynek w ciągu dnia musi zostać ponownie dostarczone przy rozruchu kotła. Utrzymywanie stałej temperatury przez całą dobę nie wymaga wieczornego wzmożonego zapotrzebowania na energię. Jeżeli nie masz pieca węglowego też masz wpływ na zmniejszenie emisji m.in. poprzez swoje codzienne wybory: nie podróżując samochodem w pojedynkę lub nie kupując żywności wytworzonej daleko od domu i zapakowanej w jednorazowe opakowanie.
Wszechobecna potrzeba dbania o jakość powietrza pojawia się tam, gdzie społeczeństwo zaspokoiło już swoje podstawowe potrzeby posiadania dóbr materialnych. Rodzina posiada duży dom, wyposażony w elektronikę, bez ograniczeń na zużycie wody w łazienkach. Przewymiarowany dom marnuje energię potrzebną do jego ogrzania, a w okresie letnim potrzebuje także chłodzenia, które zużywa energię elektryczną, a jej produkcja i dystrybucja to także oddziaływanie na środowisko. Do pracy i szkoły rodzina dojeżdża samochodem, często jednym z kilku. Wokół domów ogrody pełne są nierodzimej roślinności, która wymaga preparatów chemicznych. Owoce i warzywa są w sklepie, w ogrodzie królują „iglaki”. Po-trzeba tylko wolnej chwili na oddech i odpoczynek od pracy, która pozwala na opisany luksus lub dla innych standard. To właśnie podczas tego głębokiego oddechu na wieczornym spacerze lub przejażdżce rowerowej okazuje się, że najdroższe buty, ani najlepszy rower nie dadzą tyle radości co możliwość swobodnego oddychania.
Na lekcjach przyrody dzieci uczą się, iż powietrze to mieszanina gazów: w ponad 78% azotu, niespełna 21% tlenu oraz w 1% innych gazów, wśród których przeważa argon. Składniki powietrza takie jak tlenki azotu, tlenki siarki, węglowodory aromatyczne i inne naturalnie nie występujące składniki powietrza stanowią efekt działalności człowieka, który wytwarzając energię elektryczną, cieplną i mechaniczną spala różnego rodzaju paliwa, zamieniając je w energię i emisję będącą efektem procesów spalania.
Dlatego w projekcie „Termoaktywni” uczymy dzieci i dorosłych w jaki sposób postępować, aby dom zużywał jak najmniej energii zarówno zimą jak i latem. Tuż po wakacjach edukatorzy odwiedzą szkoły, a tam pokażą jak powinno się dobierać materiały budowlane i jak drobne szczegóły konstrukcyjne tworzą efekt skali oddziaływania na środowisko, jak zużywanie wody w sposób przekraczający potrzeby żywieniowe i sanitarne przyczynia się do zwiększenia zużycia energii, jakim źródłem dodatkowej nie-potrzebnej emisji jest podróżowanie osobnymi samochodami w tym samym kierunku, czy kupowanie żywności dostarczanej do sklepów z odległych zakątków świata, pomimo możliwości lokalnego jej wytworzenia i wreszcie jak generują emisję znaczące ilości wytwarzanych odpadów, które też muszą być transportowane i przetwarzane. Aby móc odetchnąć czystym powietrzem od razu pomyśl na przykład jak daleko powstał pro-dukt, który w Twoim domu jutro może stanie się odpadem?
W projekcie „Termoaktywni” Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki przybliża dobre i złe praktyki oddziałujących na środowisko rozwiązań termomodernizacyjnych i edukuje, jakie są źródła dodatkowej niepotrzebnej emisji szkodliwych substancji do powietrza. Zapraszamy na stoiska edukacyjne podczas wydarzeń w Gminie Zielonki:
– 24 sierpnia 2019 r. na dożynki gminne w Woli Zachariaszowskiej
– 8 września 2019 r. do Zielonek na Powiatowy Przegląd Orkiestr Dętych.
A tuż po wakacjach edukatorzy ruszą do szkół.
Jacek Pietrzyk, red. IO